hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > چهارمحال و بختیاری| گرانی پشم، چالش جدید نمدمالان

چهارمحال و بختیاری| گرانی پشم، چالش جدید نمدمالان

هنرمندان نمدمال چهارمحال و بختیاری از افزایش قیمت‌ها شکایت دارند و معتقدند این افزایش قیمت با پایین آمدن قدرت خرید مشتری، کاهش تولید را در پی داشته است. اگرچه ثبت ملی شهرکرد با برند نمد، افقی تازه به‌سوی جهانی‌شدن برای استان را به همراه دارد اما رنجنامه این هنرمند نمدمال باید توجه مسئولان استانی و کشوری را به حل مشکلات فعالان این عرصه از تأمین مواد اولیه تا حمایت از فروش کالای تولیدشده جلب کند.

کاهش چشمگیر تولید روزانه نمد

 علی‌اصغر علیاری از 13 سالگی وارد حرفه تولید نمد شده است؛ این هنرمند نمدساز با بیان اینکه طی چند ماه گذشته با نوسانات قیمت ارز پشم وارداتی از هر کیلوگرم 8 هزار تومان به هر کیلوگرم 40 هزار تومان رسیده است، ادامه داد: تا پیش از افزایش قیمت ارز، نمد سفید 110 هزار تومان و نمد رنگ‌شده 140 هزار تومان بود و در حال حاضر قیمت نمد سفید به 350 هزار تومان و نمد رنگ‌شده به 450 هزار تومان رسیده است، این افزایش قیمت با پایین آمدن قدرت خرید مشتری، کاهش تولید را در پی داشته است. علیاری با اشاره به اینکه تحریم پشم و افزایش قیمت این محصول بیکاری افراد زیادی در مشاغل مختلفی مانند ریسندگی، نمدمالی و قالیبافی را در پی دارد، گفت: در حال حاضر با مواد اولیه نامرغوب تولید روزانه 5 نمد به یک نمد کاهش‌یافته است.

صادرات نمد چهارمحال و بختیاری به آمریکا و سوئد

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تولید نمد در استان سابقه طولانی دارد گفت: با توجه به سردسیر بودن منطقه و شغل دام‌پروری مردم از سالیان دور نمد به‌عنوان زیرانداز و تن‌پوش تولید و استفاده می‌شد. مهرداد رئیسی با بیان اینکه در چند سال گذشته تولید نمد به‌صورت سنتی و محصور به چند محصول بود، افزود: با تغییر نوع کاربرد نمد با توجه به نیاز بازار و سلایق مختلف، چهارمحال و بختیاری در بحث نوآوری و خلاقیت محصولات نمدی از کم‌نظیر استان‌ها در کشور است. معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سالیانه 40 تن نمد در استان تولید می‌شود، بیان کرد: ظرفیت تولید این صنایع‌دستی در منطقه به 60 تن می‌رسد. رئیسی با بیان وجود 500 هنرمند نمددوز، نمدساز و نمدمال در چهارمحال و بختیاری، ادامه داد: تولید نمد استان در 12 کارگاه بزرگ و 250 کارگاه کوچک و خانگی به‌صورت نوین و سنتی در حال انجام است. او با اشاره به اینکه بیشترین تولید نمد استان در بروجن و شهرکرد صورت می‌گیرد، گفت: در بروجن اغلب تولید نمد به‌صورت سنتی انجام می‌شود و در شهرکرد چند کارگاه بزرگ نمدسازی وجود دارد. معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه طی 9 ماهه ابتدایی سال جاری صادرات نمد استان طبق آمار گمرک کشور، بیش از 120 هزار دلار بوده است، افزود: آماری از صادرات غیررسمی به‌صورت همراه مسافر در دست نیست اما بیشترین صادرات نمد استان به آمریکا و سوئد بوده است. رئیسی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر وجود تحریم‌های متعدد صادرات نمد استان را در شرایط سختی قرار داده است، خاطرنشان کرد: هدف ایده آل صادرات صنایع‌دستی و نمد در استان امکان فرستادن محصولات به‌صورت مستقیم به کشورهای مختلف جهان است و در بحث صادرات نباید به چند کشور محدود بود و با رقابت با تولیدکنندگان دیگر باید بازار کشورهای اروپایی و اسکاندیناوی را به دست آورد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد